No 2016.gada 1.novembra pēc Ministru kabineta noteikumiem pilnīgi visās autoskolās ir obligāts autoskolas braukšanas eksāmens.
Pēc maniem novērojumiem un kursantu pieredzes, autoskolas braukšanas eksāmena formāts autoskolās nedaudz atšķiras.
Šajā rakstā nedaudz parunāsim par autoskolas braukšanas eksāmena automašīnām, ilgumu, vērtēšanas sistēmu un maršrutiem.
Svarīgākās atšķirības starp autoskolas eksāmena automašīnām
Autoskolas braukšanas eksāmena ilgums
Autoskolas braukšanas eksāmena vērtēšanas sistēma
Autoskolas braukšanas eksāmena maršruti
Ko darīt, ja nespēj nokārtot braukšanas eksāmenu?
Vai Tu zini, kas ir virtuālā autovadītāju apmācības platforma?
Sāksim ar to kādas automašīnas tiek izmantotas autoskolas braukšanas eksāmenos. Biežāk sastopamās automašīnas ir VW Golf, Audi A3 un BMW, kuras ir aprīkotas ar dīzeļdzinējiem, tieši tāpat kā CSDD eksāmenā.
Vienā no lielākajām autoskolām, autoskolas braukšanas eksāmens tiek kārtots uz automašīnas VW Golf VII, kura ir aprīkota ar benzīna dzinēju.
Kārtojot eksāmenu uz šādu automašīnu, varētu rasties grūtības ar uzsākšanu un dinamiku, ja kursants ir mācījies braukt uz automašīnas, kura ir aprīkota ar dīzeļdzinēju.
Galvenā atšķirība starp dīzeļdzinēju un benzīna dzinēju ir tāda, ka ar dīzeli kustību var uzsākt laideni atlaižot sajūga pedāli, taču benzīna dzinējam būs paralēli jāspiež gāzes pedālis.
Braucot ar benzīna dzinēju, pārslēgšanās uz nākamo pārnesumu notiek raitāk, nākamais pārnesmus ir jāpārslēdz ik pa uzņemtiem 10km/h, tātad braucot ar 50k/h būs jāieslēdz jau piektais pārnesums.
Savukārt, braucot ar dīzeli, pārnesumu pārslēgšana notiek mazliet vēlāk, piemēram, pie 30km/h ir jāslēdz trešais pārnesums, bet ceturtais, tikai pie 50km/h, piektais pie 70km/h.
Tāpēc, pirms eksāmena kārtošanas noteikti iesaku noskaidrot uz kādas automašīnas būs jākārto braukšanas eksāmens, jo šī nianse noteikti var ietekmēt eksāmena rezultātu.
Ja autoskolas eksāmenā ir jākārto arī speciālie manevri, tad šeit gan ir nozīme ar kādu automašīnu esi mācījies.
Ja parkošanos esi mācījies uz Audi A3 vai VW Golf hečbeka, taču autoskolas eksāmens jākārto uz citas markas automašīnas un sedana vai pikapa, tad šeit gan varētu parādīties problēmas ar - stāvvietu paralēli braukšanas virzienam un stāvvietu perpendikulāri braukšanas virzienam.
Diezgan liela iespēja, ka metodika, kuru apguvi šeit varētu nedarboties.
Tāpēc, ja ir iespējams, noskaidro uz kādas automašīnas būs jākārto autoskolas braukšanas eksāmens, un ja tā ir citas markas vai izmēra, noteikti pirms tam ir jāpatrenējas ar šādas markas automašīnu.
Autoskolas braukšanas eksāmena ilgums arī vairākās autoskolās atšķiras. Dažās no tām tas ir aptuveni 25 minūtes, citās tieši tāds pats kā CSDD braukšanas eksāmenā - 45 minūtes un ir autoskolas, kur braukšanas eksāmena ilgums ir pat 90 minūtes.
Protams, ka katram ir skaidrs tas, jo ilgāk būs jābrauc, jo lielāka iespēja kļūdīties.
Runājot par vērtēšanas sistēmu, tad šeit gan nekādas īpašās atšķirības neredzu. Lielākajai daļai autoskolu vērtēšanas sistēma autoskolas braukšanas eksāmenos ir tieši tāda pati kā CSDD braukšanas eksāmenā.
Kursanta prasmes tiek vērtētas trijos kritērijos - nepietiekami, pietiekami un labi.
Ja vēlies vairāk iedziļināties kā tiek vērtēts CSDD braukšanas eksāmens, izlasi rakstu "CSDD braukšanas eksāmens, tā norises kārtība un vērtīgi padomi".
Konkrētu maršrutu nav, taču vietas uz kurā var aizdzīt autoskolas eksāmenā ir ļoti daudz.
Populārākie rajoni ir Ziepniekkalns, Āgenskalns, Maskavas forštate un reizēm arī centrs.
Ziepniekkalnā lielākās grūtības varētu radīt apgriešanās vietas uz Mūkusalas ielas, ja ir intensīva satiksme, Mūkusalas rotācijas aplis, kur tiks vērtēta iekļaušanās satiksmē un iespēju izmantošana. Ziepniekkalnā arī ir divas populārākās dzīvojamās zonas, ar kurām vari iepazīties manā video "Kas jāzin CSDD braukšanas eksāmenā par dzīvojamo zonu".
Āgenskalnā ir ļoti daudz krustojumu ar tramvaja sliežu ceļa klātni. Visbiežāk eksāmena automašīnas var manīt Bāriņu ielas, Eduarda Smiļģa ielas un Talsu ielas krustojumā.
Dažos no krustojumiem ir jāieņem tramvaja sliežu ceļa klātne, lai nogrieztos pa kreisi, dažos nav. Tāpēc rūpīgi skaties vai pirms krustojuma ir uzstādīta ceļa zīme - braukšanas virzieni joslās.
Maskavas forštatē ir divi klupšanas akmeņi, viens no tiem - krustojumi ar tramvaja sliežu ceļa klātni un otrs - vienvirziena ielas un ļoti šauras divvirziena ieliņas, kuras bieži eksāmenos sajauc un uzskata par vienvirzienu, iebraucot pretējā joslā.
Arī Krasta ielu varam pieskaitīt pie Maskavas forštates. Šeit nu būs jānodemonstrē savas spējas iekļauties satiksmē. Nereti tiek dota komanda apgriezties braukšanai pretējā virzienā un veicot šādu manevru ir diezgan grūti uzņemt maksimāli atļauto braukšanas ātrumu 70km/h un pārkārtojoties iekļauties plūsmā nepamaisot.
Centrā arī ir vairāki krustojumi ar tramvaja sliežu ceļa klātni. Lielākajā daļā no tiem, nogriešanās manevrs pa kreisi ir jāveic no braukšanas joslas nevis no sliedēm, jo ir uzstādītas zīmes - braukšanas virzieni joslās.
Centrā ir arī vairākas vienvirziena ielas, populārākās no tām - Dzirnavu, Merķeļa un Raiņa bulvāris.
Uz Merķeļa ielas brauktuves labajā pusē ir izbūvēta sabiedriskā josla un tā ir atdalīta ar pārtraukto līniju, līdz ar to pa labi ir jānogriežas no sabiedriskās joslas.
Savukārt, Merķeļa ielas un Brīvības ielas krustojumā braucot taisni, ir ļoti viegli nokļūdīties un iebraukt sabiedriskajā joslā, šo vietu vari apskatīt manā video "Viltīga vieta Rīgas centrā, kur ir viegli nokļūdīties".
Pirmkārt, izlasi rakstu - "Populārākās CSDD braukšanas eksāmena kļūdas dēļ kurām netiek ieskaitīts eksāmens" un noskaties mācību video, kurus esmu publicējis savā YouTube kanālā.
Ja Tu regulāri nodarbību laikā pieļauj šāda veida kļūdas, tad noteikti pirms nākamā autoskolas eksāmena izbrauc pāris reizes ar instruktoru, piestrādā pie tām lietām, kuras Tev nepadodas.
Otrkārt, ļoti svarīga ir kļūdu analīze, Tev ir jāapzinās savas vājās vietas.
Tieši šī iemesla dēļ saviem kursantiem esmu izstrādājis īpašu sistēmu un katras braukšanas nodarbības laikā, ne tikai atzīmēju pieļautās kļūdas, bet arī nodarbības beigās tās izrunājam, analizējam un meklējam risinājumu.
Katras nodarbības kļūdu analīzi nošēroju, lai jebkurā brīdī ir iespējams apskatīties, kādas kļūdas tika pieļautas katrā nodarbībā, kas ir galvenie klupšanas akmeņi un par ko visvairāk ir jāpiedomā.
Treškārt, piesakies uz braukšanas nodarbībām pie manis. Palīdzēšu Tev tik galā ar Tavām kļūdām un pienācīgi sagatavoties autoskolas braukšanas eksāmenam.
Veiksim kļūdu analīzi un izbrauksim visas sarežģītākās vietas un krustojumus, kuros Tevi noteikti pārbaudīs eksāmenā.
Mācību platformas BAVA.LV lietotājiem ir iespēja risināt interaktīvus uzdevumus, izprast Rīgas un citu pilsētu sarežģītākos krustojumus, ierakstīt brauciena maršrutu, kā arī izpildīt teorijas testu.
Virtuālās apmācības platformā iekļauti vairāk kā 140 interaktīvie video.
Lietotājiem ir pieejams ne tikai vizuāls ieskats, bet ir arī iespēja padziļināti apgūt teorētiskās zināšanas, atbildot uz jautājiem par ceļu satiksmes noteikumiem.
Daži no teorētiskajiem jautājumiem un video ir piesaistīti jau iepriekš minētajiem manevriem un būs pieejami tikai tad, kad lietotājs būs veicis maršruta ierakstīšanu un izpildījis konkrēto manevru “īstajā dzīvē”.
Manevru raksti ir apskatāmi divos veidos - kartes skatā un sadalījumā pa rajoniem.
Viena no šis platformas interesantākajām un vērtīgākajām funkcijām ir maršruta ierakstīšana, kas sinhronizējas ar iepriekš minētajiem manevriem.
Katram manevram ir izveidotas koordinātas un ierakstot maršrutu, ja tiek izpildīts konkrētais manevrs, sistēma to nolasa un mācību plaformā šis manevrs tiek atzīmēts kā izpildīts.
Pārtraucot maršruta ierakstīšanu, ir iespējams atzīmēt brauciena laikā pieļautās kļūdas, kurām veidojas statistika, kas ļauj analizēt un pilnveidot braucienu. Šī informācija lietotājam ir pieejama jebkurā laikā.
Papildus ir pieejami arī lekciju video par automašīnas novietošanu stāvvietā, dažādu manevru izpildi un transportlīdzekļa vadīšanu.